18 Mayıs 2013 Cumartesi



Onu Ünlü Yapan Ne? 
      1960'larda oynadığı filmlerle tanınmaya başlamış 1964'te 1. Antalya Film Festivali'nde en başarılı kadın oyuncu ödülünü aldığı "Acı Hayat" filmiyle ünlenmiştir.

Eğitim

 
- Fatih Kız Lisesi Orta Bölüm


Kardeşi Nazan doğduktan sonra annesi ve babası boşanırlar çocuklar annede kalır
Şoray Karagümrük'teki ev sahiplerinin kızı Emel Yıldız (o da artistti) ile bir film setine gider ve Yeşilçam'a adım atar.
Burada Türkan Şoray Türker İnanoğlu tarafından keşfedilir ve Emel Yıldız'ın yerine "Köyde Bir Kız Sevdim" filminde başrol oynar (1960).
1965'ten sonra Türk sinemasının en iyi dört kadın oyuncusundan biri olmuştur.
Aynı yıl içinde benzer sayıda filmler çevirmesi ve filmlerinin aynı konuları içermesi ona olan ilgiyi azaltır yapımcılarla da arası bozulur bunun sonucunda yapımcılar onu dışlarlar ancak Şoray "Şoray Kanunları"nı açıklar ve bu sayede yeniden film çevirmeye başlar.
Şoray Kanunları'ndan birkaç madde:
-Türkan Şoray film senaryolarını film çekim tarihinden en az bir ay önce beğenir.
-Film çekimi İstanbul dahili olup Türkan Şoray İstanbul dışına çıkamaz.
-Pazar günleri Türkan Şoray çalışmaz.
Gerek TRT'nin kurulması gerekse porno film furyası sebebiyle Şoray 70'lerde yılda ortalama ancak 4 film çevirebilmiştir. 1980'lerde ise yılda bir ya da iki film çevirmiştir.
90'ların ilk yarısında Şoray 5 film daha çevirir. Ancak önce 1994'te babasını ve 1995'te büyük aşkı Rüçhan Adlı’yı kaybeder.
Bu yıllardan sonra Şoray televizyon dizilerinde boy göstermeye başlar
2000 yılında yer aldığı "İkinci Bahar" dizisiyle de başarılı olur bu başarı "Tatlı Hayat" dizisiyle de devam eder.
Kadir İnanır'la başrolleri paylaştığı "Gönderilmemiş Mektuplar" adlı sinema filminde beklenen başarıyı elde edemeyen Şoray 2000'li yıllarda sadece bu sinema filminde rol almıştır.  

 
Şoray Kanunları

1) Türkan Şoray film senaryolarını film çekim tarihinden en az bir ay önce beğenir.
2) Türkan Şoray Senaryoyu beğenmediği takdirde yeni senaryo verilecektir.
3) Her senaryoda beğendi mutabakatı şarttır.
4) Filmde öpüşme ve açık sahneden olmayacaktır.
5) Filmdeki modern giysiler Türkan Şoray’a tarihsel olanlar ise şirkete aittir.
6) Film çekimi İstanbul dahili olup Türkan Şoray İstanbul dışına çıkamaz.
7) Çalışma saatleri sabah 8 ile akşam 19 arasıdır.
8) Pazar günleri Türkan Şoray çalışmaz.
9) Türkan Şoray adı jenerik afiş ilan ve sinema fenerlerinde başta ve tek olarak yazılacaktır.
10) Filmin her oynadığı yerde 9. madde uygulanacaktır.
11) Filmlerin seslendirilmesinde Türkan Şoray’ın sesi için kendi mutabakatı şarttır.
12) Şirket filmi kendi hesabına çeker. Eğer başka şirketle ortak ortak yapıma gidilirse Türkan Şoray’ın mutabakatı şarttır.
13) Film renkli ise Türkan Şoray’ın mutabakatı ile çekim günleri uzayabilir.
14) Çekilecek filmin rejisörü ve baş erkek oyuncusu için Türkan Şoray’ın mutabakatı şarttır.
15) Bu şartlara riayet etmeyen film şirketi 100 bin lira ödemeyi taahhüt eder.
16) İhtilaf vukuunda merci mahkemeleri İstanbul mahkemeleridir.
17) Türkan Şoray şirketlerden film başına 60 bin lira alır.
18) Türkan Şoray mecburi gecikmeleri 10 günden fazla beklemez.
Dönemine göre bu oldukça ağır koşullar 1967’de son halini alıp yazılı bir metne dönüştürülür. Türkan’ın ünlü ve gişe geliri öylesine yüksektir ki hiçbir firma yönetmen veya oyuncu ona karşı çıkamaz. Türkan Şoray’la mukavele yapmak için birbirleriyle yeniden yarışa girerler. Bu kanunlarla Rüçhan Adlı Şoray’ın Yeşilçam’daki imajını koruma altına alır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder